Zakup mieszkania na rynku wtórnym

Zakup mieszkania to spora inwestycja, pochłaniająca często wszystkie nasze oszczędności, a niejednokrotnie także środki pożyczone np. od banku. Nie każdego z nas stać na profesjonalną pomoc prawną w zakresie przeprowadzenia takiej transakcji. Jak zatem samemu się do tego dobrze przygotować? Na co zwrócić uwagę?
1. Podpisz umowę przedwstępną
Jest to umowa, w której sprzedający lokal oraz jego nabywca zobowiązują się do zawarcia w przyszłości umowy docelowej – przenoszącej własność nieruchomości. Umowa przedwstępna może być zawarta w zwykłej formie pisemnej. Powinna zawierać takie informacje jak: dane osobowe stron umowy, adres lokalu, jego powierzchnię, informację o przynależących do mieszkania elementach składowych, takich jak garaże, komórki, nr księgi wieczystej nieruchomości, ustaloną przez strony cenę lokalu, informację o wysokości wpłaconego przez nabywcę zadatku, czy przewidywany termin zawarcia umowy sprzedaży u notariusza. Notariusz Wrocław
Umowa przedwstępna chroni interesy obu jej stron. I tak, jeśli kupujący nie wykona umowy, sprzedający może odstąpić od umowy i zachować zadatek. Jeśli natomiast to sprzedający uchyla się od wykonania postanowień umowy, kupujący może żądać od niego dwukrotnej wysokości zadatku. Innymi słowy: winny tej sytuacji traci kwotę zadatku. Jeśli umowa zostanie wykonana, wpłacony zadatek zalicza się na poczet ustalonej ceny lokalu.
Gdy zależy Ci na zakupie konkretnego mieszkania i nie chcesz ryzykować, że twój kontrahent sprzeda je komuś innemu, bo np. trafi mu się kupiec, który zaoferuje wyższą cenę, to zawrzyj umowę przedwstępną w formie aktu notarialnego. Wówczas możesz domagać się zawarcia umowy sprzedaży lokalu przed sądem.
2. Sprawdź stan prawny lokalu
Znając numer księgi wieczystej nieruchomości, możesz bez problemu sprawdzić jej stan prawny. Skorzystaj w tym celu z elektronicznej wyszukiwarki ksiąg wieczystych dostępnej na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. Sprawdź ilu właścicieli widnieje w księdze oraz czy mieszkanie nie jest obciążone hipoteką lub innymi prawami.
Warto także sprawdzić we właściwej administracji, czy lokal ma uregulowane bieżące opłaty i rachunki.
3. Żądaj odpowiednich dokumentów w dniu podpisania umowy sprzedaży
W dniu podpisania notarialnej umowy sprzedaży nieruchomości, kupujący powinien okazać Ci kilka istotnych dokumentów. Pierwszy z nich to dokument potwierdzający, że jest on właścicielem mieszkania. Może to być np. akt notarialny zakupu lokalu od poprzedniego właściciela lub dokument stwierdzający nabycie spadku. Po drugie, żądajmy aktualnego odpisu z księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu, aby upewnić się, że nic się nie zmieniło od czasu, gdy sprawdzaliśmy wpisy w księdze.
Poproś o zaświadczenie z właściwego urzędu, że nikt w danym lokalu nie jest zameldowany. Uchronisz się w ten sposób od sytuacji, w której okazałoby się, że masz na stanie nabytego mieszkania lokatora, którego ciężko będzie wymeldować. Przed sporządzeniem aktu notarialnego treść tych dokumentów powinien zweryfikować również notariusz.
Pamiętaj! Lepiej sprawdzić wszystko dwa razy niż potem żałować. Ostrożności nigdy za wiele, zwłaszcza w kontekście możliwości utraty oszczędności naszego życia.

Szukaj notariuszy w całej Polsce w www.bazadoradcow.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *